اخبار  |  21 دی 1396

همایش مشترک شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه با سمن های استان هرمزگان مورخه 21 دی ماه 96 در سالن آمفی تاتر هتل هرمز برگزار گردید.

همایش مشترک شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه با سمن های استان هرمزگان مورخه 21 دی ماه 96 در سالن آمفی تاتر هتل هرمز برگزار گردید.
ab0f2908-6005-4a2c-afcc-74c9bf02029d
در ابتدای همایش مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان اظهار کرد: یکی از سیاستهای اصلی این اداره کل را کیفیت بخشی و احیای سازمانهای مردم نهاد قرار داده ام، چراکه معتقدم اگر این بخش قوی عمل کنند بسیاری از مشکلات بالقوه و بالفعل جامعه دیده و در راه رفع آنها قدم گذاشته میشود؛ اگر این نهادها از جایگاهی قوی برخوردار شوند با رفتن من نیز خیالم راحت است که کارها به خوبی پیش خواهد رفت. منصور اخلاقی پور با بیان اینکه با وجود تشکلهای غیردولتی دیگر نیازی به ورود مستقیم دولت برای شناسایی آسیبهای اجتماعی نیست و البته که دولت بدون این مشارکت نمیتواند به طور تمام و کمال تمامی این آسیبها را شناسایی و رفع کند، خاطرنشان کرد: حل مشکلات اجتماعی بسیار سخت است چراکه حتی بیان بسیاری از این مشکلات آثار مخرب و معضلات مضاعفی را در سطح جامعه به وجود می آورد.مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان همچنین از اعضای این شبکه خواست تا به توانمندسازی و آموزش سمن های استان هرمزگان کمک کنند و عنوان کرد: تمامی هزینه ها در این زمینه را بنده تقبل میکنم.
فیروزه صابر، مدیرعامل شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه کشور نیز در این همایش بیان کرد: این شبکه فعالیت خود را چهار سال است به صورت غیررسمی و از اردیبهشت 95 با اخذ مجوز از وزارت کشور به صورت رسمی آغاز کرده است. فیروزه صابر با بیان اینکه هدف از تشکیل این شبکه کمک به توانمندسازی مؤسسات و سمن ها، هم افزایی و استفاده از ظرفیت های یکدیگر و تثبیت موقعیت سمنها در ایران بوده است، افزود: همه ما کار خیر را کار مهمی میدانیم اما واقعیت این است که با توجه به جامعه پرچالشی که داریم، دولت و وظیفه اصلی را در کاهش آسیب اجتماعی و ایجاد امنیت اجتماعی دارد اما فارغ از هر قوم و کیش و گرایشی، همه افراد جامعه به خصوص ما فعالان اجتماعی و مدنی که مسئولیت هایی را تقبل کرده ایم، وظیفه انسانی نسبت به این جامعه پرچالش و پرنیاز داریم و باید در این راستا روزبه روز خود را توانمندتر و آگاهتر سازیم. وی با اشاره به اینکه هر فعالیتی اگر به صورت جمعی و شبکه ای باشد اثربخش تر است، تصریح کرد: با کار جمعی و شبکه ای و تلاش در جهت درک شرایط، توانمند ساختن خود و هم افزایی بیشتر میتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
64db1708-30bc-439a-9d0d-23b19ec69ba3
مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی استان هرمزگان نیز در این همایش اظهار کرد: طبق استانداردهای سازمان ملل به ازای هر دو هزار نفر جمعیت باید یک انجمن وجود داشته باشد، که با این حساب باید 40 هزار تشکل غیردولتی در کشور و 850 تشکل غیردولتی در هرمزگان داشته باشیم که متأسفانه تا رسیدن به این رقم راه زیادی داریم.
فرشید معنائی با بیان اینکه البته کیفیت این تشکلها هم بسیار مهم است، افزود: در گذشته با شکل گیری سازمان ملی جوانان توسط دولت اصلاحات به سمت افزایش کمیت تشکلها رفتیم و دولت بعد هم که کلاً اعتقادی به تشکلهای غیردولتی نداشت و بسیاری از فعالیتهای ما محدود شد و تشکل ها بیش ازپیش استقلال و کیفیت خود را از دست دادند. وی ادامه داد: متأسفانه هنوز قانون مصوبی برای تشکلهای غیردولتی در مجلس وجود ندارد و هنوز از آیین نامه تأسیس و فعالیت سازمانهای غیردولتی که در سال 84 و در دولت اصلاحات تنظیم شد استفاده میشود؛ باید تلاش کنیم که این قوانین مربوط به تشکلهای غیردولتی در مجلس تصویب شود تا مؤسسات خیریه تکلیفشان مشخص شده و تفکیک شوند.
مدیرعامل انجمن ضایعات نخایی استان هرمزگان با اشاره به اینکه در دنیا تشکلها بخشی از درآمد خود را از طریق دریافت حق عضویت از اعضا تأمین میکنند، خاطرنشان کرد: بیشتر مؤسسات خیریه هنوز از روشهای جذب سنتی استفاده میکنند و امروز در هر خانه چند صندوق خیریه موجود است، صندوقهایی از مؤسساتی که بیشتر آنها حتی در این استان نیستند، برای مثال در هر خانه و مکان عمومی یک صندوق محک میبینیم درصورتیکه در استان انجمن حمایت از بیماران سرطانی را داریم. معنائی اضافه کرد: بسیاری از افراد فعال اجتماعی هستند اما به علت عدم وجود قانونی مدون و مصوب مجبورند به تشکیل مؤسسات خیریه روی آورند. وی با بیان اینکه آموزش روشهای نوین جلب مشارکت مردمی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در خصوص تشکلهای غیردولتی صورت گیرد، عنوان کرد: جلب مشارکت مردمی نقش مهمی در تثبیت موقعیت تشکلهای غیر مردمی و افزایش فعالیتها و درآمدها می شود که متأسفانه موانع بسیاری در این راه وجود دارد و بزرگترین مانع خود دولت است.
مدیرعامل انجمن ضایعات نخایی استان هرمزگان با اشاره به اینکه چطور میتوان با اینهمه امکانات سازمانهای دولتی رقابت کرد، افزود: سازمانهای دولتی با پر کردن برنامه های خود و به واسطه امکاناتی که دارند به خصوص در ماه رمضان هیچگونه فرصت جذب مشارکت مردمی را به ما نمیدهند. معنایی با بیان اینکه عدم استقلال مشکل دیگری است که خیلی از تشکلها با آن مواجه اند و اکثراً امور مالیشان وابسته به دولت و یارانه دولت است، تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر، بخصوص در مورد کنش گران اجتماعی، عدم پرسشگری و مطالبه گری است چراکه هزینه دارد و هرکسی حاضر به پرداخت این هزینه که ممکن است معنوی، سیاسی، اجتماعی و یا مالی باشد، نیست.
وی ادامه داد:برای مثال استان هرمزگان مشکلات زیست محیطی بسیاری درزمینه ی دریا و ساحل دارد، کل ساحل بندرعباس اشغال شده و ثانیه ای 700 لیتر پساب فاضلاب در بندرعباس به دریا ریخته میشود اما فعالان و تشکلهای زیست محیطی در این زمینه هیچگونه اقدام پرسشگرانه مؤثری انجام نداده اند! وقتی فعالان و تشکلهای اجتماعی و مدنی که نمایندگان مردم و پل ارتباطی ملت و دولت هستند مطالبه گر نباشند، مردم به خیابان میریزند و امنیت کشور به چالش کشیده میشود
پس از این همایش کارگروه تخصصی برای سمنهای فعال در حوزه سلامت در بیمارستان کودکان و همچنین کارگروههایی تخصصی برای سمن های فعال در حوزه خیریه و توانبخشی، سمنهای فعال در حوزه آسیبهای اجتماعی کودکان و بانوان، سمنهای فعال در حوزه علمی و فرهنگی، سمنهای فعال در حوزه معلولین در محل انجمن ضایعات نخاعی تشکیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =