مقالات  |  29 اردیبهشت 1397

ملاحظات مهم پیش از انتخاب ویلچر

Choosing-a-manual-wheelchair

موضوع انتخاب ویلچر بحث بسیار مهمی است و قبل از هر اقدامی باید به یکسری عوامل موثر در آن توجه شود .

قبل از هر چیز باید : باید نیازهای خود را شناسایی کنید .

برای کسی که تمام وقت یا بیشتر اوقات روز نیاز به ویلچر دارد ، باید یک ارزیابی کامل از وضعیت نشسته بر روی ویلچر ، توسط یک متخصص کاردرمانی یا فیزیوتراپیست ماهر در این زمینه به عمل آید . اگر فرد نیازهای خاصی داشته باشد ، لازم است که یک ارزیابی تخصصی انجام شود تا بتوان ویلچر و صندلی درستی را برای او انتخاب نمود . برای این کار می توان به مراکز پزشکی تخصصی یا دیگر متخصصان مراقبت های بهداشتی و یا به مراکز خدمات ویلچر محل زندگی خود مراجعه کنید .

حتی اگر فرد نیازی به ارزیابی حرفه ای نداشته باشد ، مهم است که آنچه که مورد نیاز او است ، شناسائی شده تا ویلچرمتناسب با شرایط او تهیه شود . برای این منظور باید برخی از عوامل فردی مهم مورد توجه قرار گیرند ، که مهمترین آنها از این قرارند :

 

  • میزان تحرک فرد

این موضوع شامل توانایی فرد برای حرکت دادن بدن خود است و توانایی هایی مانند راه رفتن ، نشستن ، برخاستن و تنظیم بدن یا حرکت دادن بدن روی ویلچر را شامل می شود . بسته به میزان توانایی فرد ، باید توجه داشت که لازم است کاربر چگونه روی صندلی بنشینید و یا از آن خارج شود . آیا قادر به راه رفتن فاصله های کوتاه می باشد ؟ آیا قادر به ایستادن و نشستن ایمن است ؟ آیا نیاز به انتقال ، احتمالا” با استفاده از صفحه انتقال دارد ؟ آیا صندلی دارای دسته های جداشدنی می باشد تا اجازه انجام این کار را بدهد ؟ آیا می تواند بدن خود را از روی صندلی به اندازه کافی بالا بکشد و فشار وزن خود بردارد ؟ آیا صندلی طوری است که برای این کار مشکلی نداشته باشد ؟

  • میزان تحمل فرد

این موضوع مدت زمانی است که فرد می تواند چیزی را تحمل کنید ، به عنوان مثال ایستادن ، راه رفتن یا نشستن .

  • میزان تعادل

این موضوع توانایی حفظ تعادل هنگام ایستادن ، هنگام نشستن و مخصوصا هنگام حرکت بین دو حالت است.

  • وضعیت استقرار بدن

این مسئله وضعیت استقراری است که فرد می تواند بدن خود را در حالت مناسبی نگه دارد . هنگام استفاده از ویلچر، باید بدن در یک موقعیت راحت ، با ثبات ، ایمن و مناسب قرار داشته باشد . برای این منظور ممکن است فرد نیاز به بالشتک های مخصوص یا تکیه گاه داشته باشد تا بتواند با کمک آنها وضعیت مناسب بدن خود را حفظ کرده و راحتی خود را تامین نماید. به خصوص اگر آستانه تحمل نشستن او ضعیف باشد .

 

  • قد و وزن بدن

اگر شما یک فرد خیلی بلند یا درشت هستید، باید به دنبال ویلچری باشید که برای ابعاد بدن تان مناسب و ایمن باشد . برای این منظور، قد و وزن خود را دقیقا” اندازه گیری و یادداشت کنید . سپس اقلام تولید کنندگان را بررسی کنید . یک فرد قد بلند به صندلی نیاز دارد که بتواند پاهایی بلند ، ستون فقراتی بلند و احتمالا” پاهای بزرگتری را پشتیبانی کند – به خاطر بسپارید که اندام و بدن شما باید هنگام استقرار روی صندلی ویلچر به طور کامل پشتیبانی شود . موضوع مهم برای یک فرد درشت این است که یک صندلی داشته باشد که متناسب با وزن و اندازه بدن او طراحی و ساخته شده باشد تا بتواند تعادل و ثبات او را روی صندلی به خوبی تامین نموده و از ناراحتی و فشار روی بدن جلوگیری کند . همچنین باید اطمینان پیدا نمود که صندلی دچار عیب وشکستگی نباشد.

 

  • وضعیت پوست بدن

پوست بدن بخصوص در هر نقطه ای که بطور بالقوه فشار وجود دارد ، باید بی عیب و سالم باشد . معمولا” نقاط فشار در قسمتهای برجستگی های استخوانی نواحی لگن وران ، انتهای ستون فقرات و پشت زانوها بیشتر هستند . بطورکلی هر قسمتی که بافت ماهیچه ای کمتری دارد و در آن رفع یا کاهش فشار انجام نمی گیرد مثلا” تیغه های شانه و آرنج یا ساعد ، پتانسیل ایجاد زخم های فشار بیشتر است . اگر قصد دارید وقت زیادی را روی صندلی صرف کنید و اگر می دانید که رفع فشار از روی این نواحی با تغییر جابجایی مشکل است ، باید با استفاده از تشکچه مناسب ، فشار را به حد مطلوب برسانید.

  • ادراک ، حافظه و تواناییهای شناختی

اگر فرد از نظر بصری، ادرا ک، حافظه و توانایی های شناختی دچار نقصان باشد ، بعید است که یک ویلچر با قابلیت راندن دستی برای او مناسب باشد ، لذا برای این افراد ویلچرهای های کنترلی می توانند مناسب تر باشند.

در هر حال ، همه موارد فوق می توانند تحت تاثیر عوامل زیاد دیگری از جمله سن ، خستگی ، وضعیت پزشکی یا فیزیکی و داروهای مصرفی قرارگیرند .

بنابرای در انتخاب ویلچر باید در مورد اینکه چگونه همه این عوامل بر استفاده از ویلچر تاثیر خواهند کرد ، توجه کافی مبذول داشت .

اگر فرد عوارضی دارد که ممکن است رو به وخیم تر شدن باشد ، ممکن است لازم باشد که به نیازهای احتمالی او از قبل توجه شود .

همچنین باید تواناییها و نیازهای هر کسی که به شما کمک خواهد کرد ، از جمله بلند کردن ویلچر و انجام امور جاری مربوط به تعمیر و نگهداری و از این قبیل موارد در نظر گرفته شود .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 15 =