اخبار  |  13 آذر 1397

از مشکلات مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولین تا محرومیت از حق ایاب و ذهاب

از مشکلات مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولین تا محرومیت از حق ایاب و ذهاب
16-20 minutes

هشتاد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس برگزار شد.

به گزارش ایسنا منطقه خلیج‌فارس، هشتاد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با حضور بارانی، ریاست اداره آموزش‌وپرورش استثنایی هرمزگان، استاد مدیرعامل جامعه معلولین هرمزگان، معنایی مدیرعامل انجمن ضایعات نخایی هرمزگان در محل سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر بندرعباس به شرح دستور کار جلسه “تعامل و هم‌اندیشی شورای اسلامی شهر بندرعباس با اداره آموزش‌وپرورش استثنایی هرمزگان ،جامعه معلولین و انجمن ضایعات نخایی استان هرمزگان به مناسبت روز جهانی معلولان” برگزار شد.

مدیرعامل جامعه معلولین هرمزگان در این جلسه اظهار کرد: در پاسداشت حرمت و کرامت انسانی تلاش می‌کنیم و امیدواریم در این راه پرخطر اعضای شورا ما را همراهی کنند.

محمدحسن استاد افزود: در قانون اساسی حقوقی برای مردم تعیین‌شده و دولت موظف به اجرای این مواد است، شوربختانه گاهی بسیاری از این اصول نادید گرفته می‌شود و در کشاکش مسائل دیگر فراموش می‌شود و تبعیض‌هایی روا داشته می‌شود و برخی از این موارد نقض می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال قانون حمایت از حقوق معلولین بعد چندین سال اصلاح شد و در شهریورماه به تصویب نهایی رسید باید امسال به اجرا می‌رسید و در بودجه دیده می‌شد، این قانون هم نقاط قوت خوبی دارد هم نقاط ضعفی که دیده نشده است.

مدیرعامل جامعه معلولین هرمزگان اضافه کرد: تلخ‌تر این است که در خبرهایی که شنیده می‌شود در بودجه اعتباری برای این لایحه دیده نشده و است و با این شرایط قانون یک سال دیگر بلااستفاده خواهد ماند.

استاد با بیان اینکه ما به‌صورت مداوم با اعضای شورا در ارتباط هستیم و درد و دل های معلولین را به گوش آن‌ها می‌رسانیم، افزود: اگر گاهی تلخی را منتقل می‌کنیم از سوی بخش زیادی از جامعه است، اشتغال و بیکاری معلولین اگر قرار باشد حل شود راهی نداریم جز تقویت سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهادی که از دل مردم برآمدند و می‌توانند با کمک مردم کارها را پیش ببرند.

وی با اشاره به اینکه این مسئله دست‌اندازهایی هم دارد، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما مناسب‌سازی فضای شهری است که قبلاً در شورا تصویب‌شده که در آن بازنگری شود، خوشبختانه موضوع بررسی شد و نتایج خوبی را هم در بر داشت امیدواریم از آن نتایج بتوانیم گزارش خوبی در آخر سال داشته باشیم. اشتغال بدون مناسب‌سازی عملاً امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل جامعه معلولین هرمزگان با اشاره به اینکه مناسب‌سازی اختصاص بودجه برای پیاده‌روها نیست بلکه درد مشترک بین معلولین ایاب و ذهاب برای معلولین است، اکثریت شهرها شهرهای ناامنی برای معلولین و بسیاری دیگر از مردم است،افزود: افرادی که از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند از پیاده‌روهای غیر هم‌سطح رنج می‌برند، سرویس‌هایی برای رفت‌وآمد معلولین ایجاد شود.

استاد اضافه کرد: مابین دو منطقه آزاد و صنایع بسیاری در استان هستیم و استفاده نکردن از ظرفیت این مناطق کفران نعمت است، ما این موضوع را در ملاقات با استاندار بیان کردیم و به دنبال راهکار هستیم.

وی با بیان اینکه ما با یک قشر متمول سروکار نداریم، افزود: ما با قشری نه کم درامد بلکه بی‌درآمد سروکار داریم، چیزی که در اکثر شهرها حل‌شده است، برخی شهرداری‌ها این موضوع را تقبل کردند و حق ایاب و ذهاب معلولین را می‌پردازند، در تهران از این شرایط استفاده می‌کنم، چرا در بندرعباس که پایتخت اقتصادی کشور است باید محروم باشیم.

وی با اشاره به اینکه اشتغال بحث گسترده‌ای است، عنوان کرد: ما در جامعه معلولین و انجمن ضایعات نخاعی با مشکل اشتغال مواجهیم کارگاه خیاطی راه انداختیم اما علی‌رغم اینکه دستور استاندار است اما شرکت‌ها دوخت این لباس‌ها را به خارج از استان سفارش می‌دهند.

مدیرعامل جامعه معلولین هرمزگان ابراز کرد: بین 30 تا 60 هزار دست شرکت‌های مستقر در شرکت‌های غرب بندرعباس نیاز دارند، شرکت‌های تابع خود شهرداری به همین صورت است، بیشترین بهانه هم تفاوت قیمت است که ما معتقدیم اگر بازار رقابت را برای ما مهیا کنند در بندرعباس به‌صرفه‌تر هم باشد.

استاد بیان کرد: امیدوارم خروجی این جلسه دستاورد و پیام خوبی برای معلولین باشد که چشم‌انتظار خبرهای خوب هستند.

وی افزود: ما پارک معلولین داریم، گاهی شرایط احساسی می‌شود و عواطف غلبه می‌کند و جلسات خروجی ندارند، ما انتظار داریم خروجی از این جلسات داشته باشیم و بگوییم موردی حل شد. قرار نیست ما از فردی طلبکارانه مطالبه‌ای داشته باشیم یا افراد در برابر ما نخواهند کاری برای ما انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز اظهار کرد: بخش از این درخواست‌ها در سطح شهر قابل‌اجراست و برخی کشوری است که باید نمایندگان مجلس پیگیری کنند ما نیز باید پیگیر مطالبات شما از استاندار و نمایندگان مجلس باشیم.

فیصل دانش افزود: در خصوص سفارش‌ها لباس باید لااقل از همین شهرداری شروع کنیم، می‌توانیم شهرداری و پیمانکاران مرتبط را موظف به سفارش لباس به انجمن ضایعات نخاعی هستیم.

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان تصریح کرد: بعد از جلسه قبلی دیگر بنده را در شهرداری راه ندادند، ما انتظار داشتیم در مراسمی که داشتیم مدیران حضورداشته باشند که متأسفانه حضور نداشتند.

معنایی افزود: شهرداری و شورای شهر برای ما فرق دارد، اصلی‌ترین مشکل معلولین ما عدم تبیین حقوق شهروندی معلولین است، متأسفانه خیلی‌ها معلولین را شهروند درجه 2 تلقی می‌کنند، بدون اطلاعات گفتند مگر شما چند نفرید، بالاترین سوانح رانندگی را داریم در خط فلج اطفال هستیم، بیشترین حوادث رانندگی شهری به‌خصوص با موتورسیکلت را داریم.

وی ادامه داد: انتظار داریم پیاده‌روها به نحوی ساخته شود که دسترسی برای تمام اقشار فراهم شود نه فقط معلولین بلکه سالمندان و … بنده هنوز بعد 20 سال هنوز نتوانستیم با واژه معلول ارتباط برقرار کنم، آیا محدودیت‌های من در اثر وضعیت جسمی من است یا جامعه؟ من معتقدم بیشتری محدودیت را جامعه تحمیل می‌کند.

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان با اشاره به اینکه من باهمین ویلچر بسیاری مشکلاتم را حل کنم، افزود: اگر خودرو برای شما غیرقابل استفاده شود افراد دارای معلولیت می‌شوند، من معتقدم در اثری که ما بحث زندگی در فضا مطرح است، نتوانیم جامعه را محیط زندگی را برای همه هموار کنیم مشکل از دولت‌مردان ماست.

معنایی تصریح کرد: رمپی که در یک خیابان اجرا می‌شود روی آن فکر و برنامه بوده، انتظار داریم شورای شهر در کنار ما باشند، بنده نه بحث منطقه آزاد دارم نه هیچ جا من به شورا دعوت شدم، از شورا انتظار دارم، منطقه آزاد تافته جدا بافته است مقتدایی که قدرتمندترین استاندار بود هم نتوانست از منطقه آزاد کمکی بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اتوبوسی که به ما تخصیص دادند رو به اسقاط است، خاطرنشان کرد: خواسته‌ام این است که حمل‌ونقل معلولین را شهرداری بر عهده بگیرد مانند تهران، یک خودرو مناسب معلولین هزینه خیلی زیادی برای شهرداری ندارد.

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان با اشاره به بحث مناسب‌سازی و مبلمان شهری افزود: ما به خاطر رفع مشکل اشتغال کارگاه دایر کردیم، مگر ما چقدر ظرفیت داریم، پس اصناف کجا هستند؟ تمام بازاری که ایجاد کردیم در مناطق عمومی است اما حتی پیاده‌روی هموار نداریم و نظارت دقیق بردادن پروانه ساخت و پایانه کار وجود ندارد.

معنایی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی ما این است که باوجود تولیداتی داریم مکانی برای عرضه محصولات تولیدشده نداریم، عنوان کرد: امیدوارم همکاری ایجاد شود تا فاصله‌ای که بین معلولین و سایر آحاد جامعه وجود دارد از بین برود.

وی ادامه داد: آزموده را آزمودن خطاست، جداسازی معلولین بدترین اتفاقی است که حادث می‌شود، در حال حاضر دوران حقوق شهروندی معلولین است، معلولین همه مثل همه باید بتوانند از همه امکانات استفاده کنند، دیگر جداسازی‌ها منسوخ‌شده است، من باهمسرم هیچ جا نمی‌توانم برم چون برایش خسته‌کننده می‌شود. ما با پارک ویژه مخالفیم، بودجه باید صرف مناسب‌سازی همه مکان‌های عمومی ‌شود.

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان تصریح کرد: پارک ویژه معلولین ساخته شد ببینید آنچه افرادی از آن استفاده می‌کنند؟ الآن در همه جای دنیا جرم محسوب می‌شود که مکانی ساخته شود مجوز بگیرد اما مناسب‌سازی هم صورت نگرفته باشد، معلولین نجابت به خرج داده‌اند درصورتی‌که اگر شکایت کنند بار قانونی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: هیچ‌کدام از همکاران ما دعوت نبودند و بنده هم در ماه گذشته نزدیک بود به جامعه شما بپیوندد، امکان اتفاق برای هرکسی هست و باید شرایط جوری فراهم شود که معلولین لااقل بتوانند در شهر رفت‌وآمد کنند.

دانش اضافه کرد: در راستای طرح‌های شهر دوستان کودک سالمند و معلول برنامه‌هایی داشتیم و تمام تلاش خود را در این زمینه کردیم، حرکت‌هایی انجام‌شده جاهایی خطا کردیم، یا سازمان‌های حفار پیاده‌روها را خراب کردند و به وضع عادی برنگرداندند، البته این از مسئولیت شهرداری کم نمی‌کند.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی هرمزگان هم در این جلسه اظهار کرد: شعار روز جهانی معلولین امسال “توانمندسازی معلولین با اطمینان به مشارکت و برابری” تا بتوانند در کنار همه افراد خدمات دریافت کنند.

بارانی با اشاره به اینکه معلولیت در شرایطی محدودیت نیست که بتوانند از امکاناتی که در اختیار همه است استفاده کنند، افزود: گروه‌های تحت پوشش ما ذهنی ناشنوا اختلال حرکتی ذهنی و … است، در شهر بندرعباس 1050 نفر دانش‌آموز از بندرعباس هستند.

وی ادامه داد: خدمات این دانش‌آموزان که از قشر متوسط جامعه به پایین هستند و نیاز به حمایت دارند تا بتواند به مدرسه ورود کنند و خدمات آموزشی خود را دریافت کنند و اگر خامی نداشته باشند نمی‌توانند ورود کنند، 301 نفر در کنار افراد عادی تحصیل می‌کنند.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی هرمزگان خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی جز ضروری‌ترین مشکلات است، بحث دیگر ایاب و ذهاب است، مبالغی که دولت اختصاص می‌دهد کافی نیست که بتوانیم همه دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهیم، تهران به‌صورت رایگان تمامی هزینه‌های رفت‌وآمد را متقبل شده است، در مشهد نیز کمک‌های خوبی در این زمینه می‌شود.

بارانی تصریح کرد: انتظار ما هم این است که تا جای ممکن همکاری کنند، بحث دیگر مناسب‌سازی فضای آموزشی است، تمامی مدارس باید شرایط لازم برای حضور معلول را داشته باشند، پایان کار همه فضاهای آموزشی را شهرداری باید صادر کند اگر مناسب‌سازی نشده خواهش می‌کنیم مجوز را صادر نکنند.

وی ادامه داد: دانش آموزان در حیطه ورزش شرایط خاص خود را دارند، ورزش توان‌بخشی برای این افراد است، اگر در زمینه ورزش نتوانیم موفق شویم کاری انجام نداده‌ایم، لااقل یک زمین چمن مصنوعی ویژه معلولین داشته باشند، دوومیدانی ما 18 سال است قهرمان کشور است، فوتسال ما دو سه سال است که موفقیت‌های خوبی داشته اما امکانات و مناسب‌سازی درخوری انجام‌نشده است.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی هرمزگان اضافه کرد: راه روهای فضاهای مدارس استثنایی باید فوم‌های ضربه‌گیر داشته باشیم که در این زمینه هم اگر اقداماتی صورت بگیرد ممنون می‌شویم.

بارانی افزود: پراکندگی مدارس استثنایی به‌گونه‌ای است که برای هر نوع معلولیت یک مدرسه وجود دارد و ایاب و ذهاب از نقاط مختلف شهر به آن مدرسه سخت است، دانش‌آموزان نمی‌توانند از خدمات ایاب و ذهاب استفاده کنند.

معاون عمرانی شهرداری بندرعباس اظهار کرد: پیگیری‌های خوبی در جهت مناسب‌سازی شهر بندرعباس صورت گرفته در زمان مدیریت امینی زاده 400 هزار متر پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی و اصلاح تقاطع‌ها داشتیم، واقعاً کم است و باید سرعت را بیشتر کنیم.

بهادر اضافه کرد: در پارک‌ها نیز در حال تلاشیم بحث مناسب‌سازی را انجام دهیم تا همه آحاد جامعه استفاده کند، در سال گذشته توافق‌نامه‌ای بین شهرداری و جامعه معلولین در خصوص مشاوره و نظارت بر پروژه‌های مناسب‌سازی داشتیم، تمام تلاش بر این است این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم حتماً از شرکت‌های ذی‌ربط درخواست می‌کنیم حتماً از محصولات معلولین استفاده کنند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس اظهار کرد: کوتاهی نظارت ساختمانی مسئله بسیار مهمی است، در اسرع وقت جلساتی تشکیل می‌شود و با راه و شهرسازی هم جلساتی برگزار می‌کنیم تا در زمان اجرا مناسب‌سازی ا انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه بیان کرد: همه انسان‌ها دارای کرامت هستند، حق آزادی و زندگی اجتماعی دارد، اگر خداوند تاج کرامت را بر سر انسان‌ها گذاشته شامل حال معلولین هم هست، وظیفه دولت این است مدینه فاضله را برای شهروندان خود ایجاد کند، اما اگر ایجاد نشود از ضعف کارگزاران است.

احمد عامری سیاهی افزود: امام علی به مالک اشتر می‌فرماید دقتتان به طبقه پایین‌دست که هیچ چاره‌ای ندارند، خاطر پریشان دارند و زمین‌گیر شدند به خاطر خدا خواستار حق باش، بخشی از بیت‌المال را به این طبقه اختصاص بده هرچند مسلمان هم نباشد، و این هشداری به همه ما است.

وی اضافه کرد: در بخش‌های مذهبی انسان دلش می‌سوزد وقتی وارد مدرسه استثنایی می‌شوید باید مسئله ویلچر، سمعک و … مطرح می‌شود، کدام دستگاه کمکشان کرده است،باید در بحث تفریق بودجه نسبت به تهیه این اقلام اقداماتی صورت بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه ابراز کرد: این مشکلات سه وجه دارد اگر قرار باشد وعده‌هایی دهیم که تحقق‌پذیر نیستند مشکلی حل نمی‌شود، اول قوانین باید اصلاح شود و اختیارات شهرداری‌ها و انجمن‌ها اصلاح شود، دومین مسئله هماهنگی بین دستگاه‌ها است، چندگانگی‌های مدیریتی مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند شهرداری مناسب‌سازی می‌کند و ارگان‌های دیگر با حفاری کار را خراب می‌کنند، هزینه‌ها هم بالاتر می‌رود که همین هزینه‌ها از جیب مردم تأمین می‌شود.

آبتین امیری ادامه داد: تنها بحث معلولین نیست و دلیلش این است که متولی‌ها متفاوت هستند و باهم هماهنگی هم ندارند، در مورد وضعیت آموزش‌وپرورش هم شهرداری کمک می‌کند در همه حوزه‌ها ورود می‌کنیم اما منع قانونی وجود دارد، زمین چمن باید منبع قانونی وجود داشته باشد هزاران جابجایی باید صورت بگیرد تا یک کولر یا زمین چمن بیشتر از ظرفیت قانونی‌اش انجام می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: هم مشکل قانونی بین دستگاهی و شهرداری داریم، پیشنهاد دارم به‌صورت نمادین یک پارک مخصوص معلولین را ایجاد کنیم با نظارت خود جامعه معلولین، که نقشه را بریزند و چیزی مدنظر آن‌ها را ایجاد کنیم.

وی افزود: من پیشنهاد می‌دهم معلولین از همه نهادهایی که حقوق شهروندان به‌خصوص معلولین را رعایت نمی‌کنند شکایت کنند.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: برخی مشکلات را ما به‌عنوان نماینده مردم باید حل کنیم، باید از ارگانی شروع شود و شهرداری می‌تواند شروعی برای این کار باشد، فضای سبزها مناطق تفریحی، که باید مناسب‌سازی‌ها را رعایت می‌کرده، قرار بود مشاوری از جامعه معلولین در تمامی جلسات تمامی طرح‌ها حضورداشته باشد.

فاطمه جراره افزود: باید مکان‌هایی که شهرداری متولی است را مناسب‌سازی کنیم، همه مکان‌هایی که ساخته می‌شود باید به‌گونه‌ای باشد که همه بتوانند استفاده کنند.، مشکل دیگر ایاب و ذهاب است، مسئله بی آر تی مطرح است اگر هنوز اتوبوسی برای این افراد مناسب‌سازی نشده باشد نباید اصلاً به افتتاح فکر کنیم همه شهروندان حق‌دارند از امکانات شهری استفاده کنند.

فرزانه آرامش، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: رفت‌وآمد برای معلولین بسیار سخت است، معلول به‌سختی می‌تواند از عابر بانک وسایل نقلیه عمومی و … استفاده کند، معلولین خیلی دغدغه دارند ما نباید به دید ناتوانی به آن‌ها استفاده کنیم، اگر به معلولیت باشد همه ما معلول هستیم و باید در این شرایط همه دستگاه‌های اجرایی همکاری داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: قانون بسیاری مسائل را مشخص کرده ما اجرا نمی‌کنیم، قانون مشخص کرده همه خدمات برای همه شهروندان ارائه شود، اما این اتفاق نمی‌افتد.

اسماعیل بواشه تصریح کرد: نباید جوری باشد که افراد به این جلسه بیایند بگویند برای ما مناسب‌سازی انجام دهیم این یک وظیفه است، موضوع دیگر که مغفول مانده پیشگیری است، در خصوص ایمن‌سازی خودرو، آموزش بهداشت و درمان و خیلی دستگاه‌های دیگر دخیل هستند، تعداد معلولین را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم مصوبات است، همه این موارد سال قبل مصوب شده، پارک مختص معلولین با تمام امکانات باشد با سرویس بهداشتی زمین ورزشی و …، بحث مناسب‌سازی در ساحل را هم داشتیم و قرار بود رمپی احداث شود که مصوب هم شد اما اجرای آن پیگیری نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: باید دید چند درصد مصوبات شورا اجراشده است، کارهایی که آقایان معنایی و استاد انجام می‌دهند کارهای بزرگی است، مسئله فروش تولیدات معلولین را هم باید موردتوجه قرار دهیم.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: آدم سالم در بلوار امام حسین نمی‌تواند عبور کند چه برسد به یک فرد معلول، همه این موارد را هم‌سال گذشته بیان کردیم و فایده‌ای نداشته است، همه این موارد وظیفه شهرداری نیست اما شهرداری هم کوتاهی‌هایی داشته است.

مجید عسکری زاده اظهار کرد: باید کاری کنیم خانواده فرزند معلول فقط رنج معلولیت داشته باشد نه مشکلات مالی و رفت‌وآمد بچه به مدرسه، آموزش و … را داشته باشد، باید استانداری و شهرداری برای سهولت رفت‌وآمد معلولین ورود کنند، وقتی نفس انسان قوی باشد باکی از این نیست که جسمش ضعیف باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: قانون مدیریت شهری را نداریم باید ببینیم در همین شرایط برای معلول چه‌کارهایی می‌توان انجام داد، توصیه می‌کنم حتماً موارد را دنبال کنید تا به نتیجه برسید، دیوان عدالت اداری هم می‌تواند کاری کند و منجر به تغییرات شود.

تهیه و تنظیم از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس
لینک خبر

http://khalijefars.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=52646

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هجده =