مقالات  |  29 دی 1397

ایمنی کاربران ویلچر در حمل و نقل عمومی

ایمنی کاربران ویلچر در حمل و نقل عمومی

 

ایمنی کاربران ویلچر در سیستمهای حمل و نقل عمومی از اهم موضوعات ایمنی آنان به حساب می آید . استقرار ایمن در وسائط نقلیه ،از جمله اتوبوس ، قطار و … ، سرویس نگهداری مطلوب ویلچر ، استفاده از رمپ ایمن ، ورعایت نکات ایمنی که خود فرد باید آنجام دهد ، از مسائل مهم ایمنی محسوب می شوند که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند . از این رودر این مقاله ، نکات برجسته و مهم ایمنی مربوط به این مقوله ها ارائه می شود :

 

 

ایمنی کاربران ویلچر در اتوبوس ها و قطارها ، تاکسی ون

 

در وسائلی مانند اتوبوس و قطار واز این قبیل ، باید روی دیواره عمودی منطقه استقرار ویلچر ، یک پد یا لایه نرم از جنس مناسب بطور ثابت نصب شود . بطوری که پشت ویلچر رو به آن قرارگیرد .

پشتی ویلچر نیز باید از حالت خمیده خارج و در وضعیت عمودی قرار گیرد ، بطوری که فرد  بطور ایمن آن پشت به این پد یا پارتیشن مستقر شود .

هرگز رو به پهلوی وسیله نقلیه مستقر نشوید .

به محض استقرار در وسیله نقلیه و قرار گرفتن در موقعیت حرکت ، ترمزها را قفل کنید .اگر از ویلچر برقی استفاده می کنید ، باید به محض استقرار درر جای مخصوص ، برق ویلچر را قطع کنید .

ویلچرهای برقی یا اسکوتر ها باید دارای باطریهای با درزبندی خوب یا مجهز به باتریهای نوع ژلی باشند.

هنگامی که رمپ خیس شده یا یخ زده است ، باید خیلی مراقبت باشید .

برای حفظ ایمنی ، برای سوار شدن از رمپ استفاده کنید .

همیشه رو به عقب بنشینید .

اطمینان حاصل کنید که ویلچرتان به خوبی مستقر و ایمن سازی شده باشد . در صورتی که رضایت ندارید ، آنچه را که باید راننده انجام دهد را توضیح ، وسپس تنظیمات نهایی را انجام دهید .

باید یک کمربند ایمنی روی پا و یک کمربند ایمنی بصورت مورب ، بالاتنه را پوشش دهد . کمربند روی پا باید در عرض پا قرار گیرد و از بدن دور نباشد . کمربند مورب نیز نباید طوری باشد که از روی دستها سر بخورد .

 

توجه به مسائل سرویس نگهداری ویلچر

اگرراننده یا مسئول حمل و نقل متوجه شود که ویلچرتان ممکن است برای دیگر مسافران خطرآفرین باشد ، می تواند مانع از حمل ونقل  شما شود . بنابراین قبل از حمل ونقل و سفر ، ایده خوبی است که از مواردزیر اطمینان پیدا کنید :

باد لاستیک ها باید مناسب باشد .

در پشت صندلی ویلچر ، نباید کیف ، کیسه یا کوله بزرگ قرار داد چرا که می تواند موجب برخورد با دیگران وایجاد مزاحمت و حتی آسیب سایر مسافرین شود .

باتریها باید ایمن سازی شده باشند .

تجهیزات ضدواژگونی و کمکی حرکت ویلچر باید طوری تنظیم شده باشند که روی رمپ ها و سطوح دیگر گیر نکنند .

ثبات روی رمپ ها

بسیاری از کاربران ویلچر ، در هدایت خود در سراشیبی ها مشکلات چندانی ندارند . اما ویلچرها روی سطوح با شیب تند ، معمولا” با مشکل برخورد جلو با قسمت تغییر شیب یا بی ثباتی مواجه می شوند . چیزهایی که می توانند ثبات ویلچر را تحت تأثیر قرار دهند ، عبارتند از :

شکل و اندازه تشکچه و صندلی

وزن و شکل بدن فرد ، نحوه نشستن و حرکاتی که انجام می دهد .

لوازم جانبی مانند سینی ها و جاپایی ها ، و چیزهای دیگری که با ویلچر حمل می کنید .

تغییرات ناگهانی سرعت یا جهت به خصوص هنگامی که ویلچر در نزدیکی نقطه اوج قرار دارد .

حرکت روی رمپ های شیب دار ، به خصوص هنگام پائین رفتن و در شرایط خیس یا یخ زدگی .

ویژگی های سطوح از جمله آستانه ها، درزها ، لبه ها و دیگر موانع موجود .

در هر حال ، برای به حداقل رساندن خطر ، باید از محدودیت های ویلچر خود و نحوه کنترل ایمن آن آگاهی داشته باشید . در صورت  تردید ، دستورالعملهای ارائه شده توسط تولید کننده را بررسی کنید . از نحوه پایداری ویلچر روی رمپ ها و سراشیبی های مختلف مطلع شوید . قبل از مسافرت اگر چیزی تغییر کرده و ممکن است ثبات شما را تحت تأثیر قرار دهد ، را چک کنید – مثلا اگر ویلچر تان مجهز به یک لوازم جانبی جدید شده باشد . از وزن خود روی ویلچر آگاهی داشته باشید و ایمن بودن فشار  وارده روی رمپ یا تجهیزان بالابر را چک کنید  .

مواردی که می توانید برای بهبود ثبات خود انجام دهید

چیزی را در جلو، عقب و یا کنار ویلچرتان حمل نکنید به خصوص اگر سنگین باشد .

ویلچر را برای ثبات مطلوب تنظیم کنید . در برخی از ویلچرها ، چرخهای کوچک جلوئی یا چرخ های عقب می توانند جابجا شوند. با این حال ، برخی از افراد ویلچر خود را تنظیم می کنند تا علاوه بر ثبات ، مانورپذیری بهتری را بدست آورند .اگر درمورد تنظیم بودن ویلچر شک دارید ، با مراکز خدمات ویلچر ، سازندگان یا مراکز جابجایی مشورت کنید.

تجهیزات ضد واژگونی را روی ویلچر خود نصب کنید .

مراقب نحوه نشستن خود درموقعیت هایی که امکان خطر واژگونی دارد ، باشید. از حرکت یا کشش به روش هایی که ممکن است موجب افزایش خطر شوند ، پرهیز کنید .

اگر حرکات غیرارادی مثل اسپاسم دارید ، تجهیزات حمایتی مانند تکیه گاه بدن ، کمربندهای مخصوص ساق پا یا حلقه های مخصوص پاشنه پا ممکن است بتوانند به شما کمک کنند . در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، با متخصصین امر مشاوره کنید .

اطمینان حاصل کنید که کنترل های الکترونیکی از جمله شتاب دهنده ها و ترمزها ، تنظیم باشند .

فقط به سمت بالا یا پایین شیب حرکت کنید . سعی کنید از خط شیب عبور نکنید .

بسیاری از کاربران ویلچر به اندازه کافی با ویلچر ونحوه ثبات آن آشنا هستند . در صورت هر گونه شک و تردید ،  می توانید به مراکز خدمات ویلچر محل زندگی خود مراجعه کنید تا وضعیت ثبات شما را ارزیابی کنند . اگر ویلچر خود را شخصا” خریداری می کنید  ، از سازنده یا فروشنده آن بخواهید که ارزیابی و تنظیم ثبات شما را انجام دهند .

اگر هنگام سفر و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی از مراقب یا کس دیگری کمک می گیرید ، اطمینان داشته باشید که آنها با آنچه که باید انجام دهند و نحوه اجرای ایمن کارها آشنایی کامل داشته باشند . توجه داشته باشید که همراه شما هیچگاه نباید  سعی کند شما یا ویلچرتان را بلند کند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + یازده =