مناسب سازی  |  10 بهمن 1397

مناسب سازی افراد دارای معلولیت

مناسب سازی افراد دارای معلولیت

مناسب‌سازی به معنای اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است، ‌بطوری‌که افراد معلول قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین‌شهری و ساختمانهای عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره‌مند شوند .”

هدف از تشکیل واحد مناسب سازی دسترس پذیری بهتر افراد به محیط های زندگیشان است.

مناسب سازی محیط شهری از شاخص های فرهنگی و نشان دهنده شخصیت اجتماعی شهروندان یک جامعه می باشد .

تنها محیط شهری و خارج از منزل افراددارای معلویت نیست که باید مناسب سازی شود بلکه محیط زندگی تمام افراد دارای معلولیت بنا به نوع معلولیت آن ها مناسب سازی می شود . افراد دارای معلولیت به دلیل شرایط بدنی خاصی که دارند نمی‌توانند در خانه‌های معمولی به راحتی زندگی کنند؛ در نتیجه باید محل زندگی آنها هم مناسب‌سازی شود . در خانه‌های مناسب، برای افراد معلول باید ورودی‌ها و پله‌ها به شکل مناسبی ساخته شده باشند تا فرد معلول به راحتی قادر به حرکت باشد .

بر همین اساس انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان واحدی به نام مناسب سازی راه اندازی کرده است و در این خصوص به افراد دارای معلولیت خدمات رسانی انجام می دهد .

در طرح مناسب سازی انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان بر اساس نیازسنجی و نیازمندی های افراد برنامه ریزی انجام داده می شود . مناسب سازی تنها ساخت و ساز منازل افراد نیست، بلکه بنا به شرایط هر ف رد معلول مناسب سازی متفاوت است .

در این طرح بازدید توسط کارشناسان واحد مناسب سازی از منازل افراد دارای معلولیت انجام شده و اگر فرد دارای معلولیت شرایط را داشته باشد در چند مرحله کار انجام می شود.

مناسب سازی در هر فرد معلول متفاوت است در افراد نابینا مکان تردد آنان میله هایی نصب می شود تا فرد راحت تر بتواند تردد کند. از آنجائیکه افراد اوتیسم نسبت به رنگ ها واکنش نشان می دهند ، محیط اطراف آنان را رنگ آمیزی خاصی انجام داده، تا درک بهتری از محیط اطرافشان داشته باشند.

در افراد ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی مکان تردد و سرویس بهداشتی آنان مناسب سازی اصولی انجام می شود، تا فرد بتواند بدون نیاز به کمک اطرافیان کارهای شخصی اش را انجام دهد.

خرید وسیله کمک توانبخشی و یا هر وسیله و یا ابزاری که باعث شود فرد به راحتی بتواند کار روزمره خود را انجام دهد جز مناسب سازی محسوب می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =