مقالات  |  20 مهر 1398

۶ نکته برای مقابله با زخمهای فشاری پس از آسیب نخاعی

از میان همه افرادی که در این دنیا زندگی می کنند ، افراد مبتلا به آسیب نخاعی ، یکی از مستعدترین جمعیت هایی هستند که در معرض خطر زخم بستر قرار دارند که البته بیشتر به عنوان زخم های فشاری شناخته می شوند. این زخمها واقعا” ناراحت کننده هستند ، اما درهرحال امکان بروز آنها در افراد دچارآسیب نخاعی وجود دارد . در حقیقت ، هزاران نفر از افراد مبتلا به صدمات نخاعی وجود دارند که  توانسته اند طی سالها ی متمادی ، بطور موفقیت آمیزی از بروز زخمهای ناشی  از آسیبهای پس از صدمات نخاعی جلوگیری کنند . با این حال نکات و روشهایی برای پیشگیری از آنها وجود دارند که می توانند فرد را از درد و رنج ناشی از زخم های فشاری بعد از آسیب نخاعی نجات دهند . با رعایت این نکات شما مجبور نیستید که فقط به خاطر اینکه در تمام روز نشسته اید ،  آنها را به عنوان آسیبی در زندگی بپذیرید . درزیر تعدادی از این نکات آورده شده اند که با اجرای آنها ، از بروز کردن بهترین تشکچه ویلچر تا تغذیه ای مانند ورزشکاران المپیکی ، می توانند پوست شما به شکلی عاری از  فشار حفظ کند .

  1. از پروتئینها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنیداز پروتئینها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید

 

یکی از ساده ترین کارهایی که می توان برای جلوگیری از زخمهای فشاری انجام داد این است که مقدار مورد نیاز روزانه پروتئین خود را مصرف کنید . خیلی از مردم نمی دانند که پروتئین چقدر برای سلامت کلی و سلامت بدن مفید است . پروتئین نه تنها می تواند باعث جلوگیری از زخم های حاصل از فشار شود ، بلکه می تواند با تسریع سنتز آنزیم ها ، کلاژن و بافت همبند، و نیز سلول های چندگانه، به بهبود آنها هم کمک کند . پروتئین ، بدن شما را قادر می سازد تا پوست خود و ماهیچه های زیر آن را تقویت کنید . گوشت ، تخم مرغ، اسفناج ، لوبیا ، آجیل ها ، چیزهایی هستند که باید برای دریافت پروتئین مورد نیاز روزانه خود مصرف کنید .

  1. سبزیجات بخورید ، آب بنوشیدسبزیجات بخورید ، آب بنوشید

انواع مختلف سبزیجات و نوشیدن مقادیر فراوان آب از جمله چیزهای دیگری هستند که باید بطور روزانه خورده شوند تا از ایجاد زخمهای فشاری جلوگیری گردد ، بخصوص کلم و سبزیجاتی مانند اسفناج ، خیلی خوب هستند. آووکادو ، نخود فرنگی، سیب زمینی شیرین و فلفل سبز نیز برای پوست عالی هستند . نکته مهم این است که هر چه سبزیجات متنوع تری بخورید ، بطور گسترده تری انواع ویتامین ها و مواد معدنی جذب بدن شما خواهد شد . ویتامینها و مواد معدنی ، پوست شما را تا حد خیلی زیادی تقویت می کنند.

همچنین آب اثر شگفت انگیزی بر روی پوست ، رطوبت و تقویت آن دارد .

آب اثر شگفت انگیزی بر روی پوست ، رطوبت و تقویت آن دارد

نکته مهم : هر زمانی  که می خواهید نوشابه و سودا بنوشید ، حتما آن را با آب ، رقیق و  خنثی کنید .

  1. صندلی خود را سفارشی کنیدصندلی خود را سفارشی کنید

گاهی اوقات اجباری به سفارشی کردن صندلی نیست ، اما اگر بتوانید این کاررا بکنید ، یکی از بهترین راههای جلوگیری از زخمهای فشاری محسوب می شود . خیلی از مردم معمولا” از یک تشکچه (  Jay یا Roho ) استفاده می کنند . البته این تشکچه ها مزایای زیادی دارند ، اما خیلی مهم است که درست انتخاب شوند . به عنوان مثال ،  اگر طوری انتخاب شوند که زانوهای شما بیش از حد بالا قرار بگیرد یا هر چیز دیگری در مورد صندلی ویلچر نامناسب باشد،  می تواند به مرور زمان تأثیرات منفی زیادی بر روی بدن شما داشته باشد .بطوری که قبل از اینکه آن را شناسائی کنید ، باعث زخم فشاری خواهد شد  . به همین دلیل است که استفاده از یک صندلی سفارشی اهمیت زیادی دارد . برای این کار ، با استفاده از نقشه برداری کامپیوتری دقیقا” جاها یی از بدن که تحت فشارهای ناخواسته قرار دارد، مشخص می گردد .

صندلی خود را سفارشی کنید

پس از آن ، کارشناسان ، یک قالب صندلی که  فقط با بدن شما مطابقت دارد را می سازند .

  1. لباس و کفش مناسب و اندازه بپوشید

شما باید از وضعیت لباس و کفش هایی که هر روز استفاده می کنید مطلع باشید ، چرا که اگر آنها بیش از حد تنگ و یا سفت و زبر باشند ، می توانند تاثیر منفی روی پوست شما بگذارند  . خیلی از شلوارها  – از جمله  شلوار های جین ، به ویژه آنها که  دارای جیب های حجیم و بزرگ هستند می تواند باعث آسیب پوست شوند. هنگام لباس پوشیدن  ، از هر گونه تزئینات و زیورآلات روی لباسها پرهیز کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که پارچه های خیلی شل و ول  وجود نداشته باشد ، چراکه نشستن روی آن ها می تواند برای پوست مشکل ساز باشد.لباس و کفش مناسب و اندازه بپوشید

در مورد کفش ، سعی کنید کفش هایی بگیرید که به اندازه کافی گشاد باشد . اگر کفشها بیش از حد تنگ باشند ، می توانند باعث ایجاد آسیب و زخم های فشاری روی پاها شوند (به دلیل تجمع مایع و ورم ) .

لباس و کفش مناسب و اندازه بپوشید

اگر شما نمی توانید نوع و طرح مناسب و مورد نظر خود را پیدا کنید ، سعی کنید به اندازه نیم سایز بزرگتر انتخاب کنید .

  1. در طول روز ، به فشار وارده بر بدن خود توجه داشته باشید .در طول روز ، به فشار وارده بر بدن خود توجه داشته باشید .

اگر در طول روز زیاد حرکت نمی کنید ، حرکات روزانه حذف فشار ضرورت پیدا می کند . برای پاراپلژی ها و برخی از کوادری پلژیها ، این بدان معنی است که پاها وباسن خود را ازروی صندلی بلند کرده و به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه در آن حالت بمانند تا فشار از روی آنها برداشته شود . این کاررا هر دو ساعت یکبار تکرار کنید .

برای کوادری پلژی ها که نمی توانند پاهای خود را بلند کنند ، ویلچرهای برقی  با قابلیت شیب دار شونده  وجود دارند که تمام بدن را به سمت عقب متمایل کرده  و می توانند به طور کامل فشار را از روی باسن و پاها بردارند .

در طول روز ، به فشار وارده بر بدن خود توجه داشته باشید .

در هرحال ، هر کدام از روشهایی که انتخاب می کنید، حداقل سه تا ۵ بار در روز آنها را انجام دهید .

  1. پوست خود را بطور روزانه بررسی کنید

با وجود انجام تمام اقدامات فوق ، کسانی که فاقد حس هستند ، خوب است که همیشه چکاپ روزانه پوست خود را انجام دهند . شما می توانید این کار را صبحها یا شبها انجام دهید . اگر کسی را ندارید که به شما کمک کنند ، می توانید برای دیدن پشت خود  از تلفن همراه  یا یک آینه استفاده کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه آسیب یا زخم پوستی شروع نشده باشد .

پوست خود را بطور روزانه بررسی کنید

 اگر شما از قبل از زخم فشاری داشته باشید ، و برای کمک به بهبودی آن مشکل داشته باشد ،  مرحله اول از مرحله اول پیشرفت کنید، احتمال ابتلا به درد دچار درد شدید می شود . همچنین مطمئن شوید که دیگر مناطق پوست را بررسی کنید، زیرا هرگز نمی دانید که پوست شما ممکن است ناگهان فشار ناخواسته را تجربه کند .

اگر دچار زخم فشاری شده باشید ، اگر قبل ازاینکه زخم شما به مرحله بالاتر از درجه یک پیشرفت کند ، متوجه شوید ، شانس شما در کمک به بهبودی سریع آن بیشتر خواهد بود  . و این موضوع با بازبینی روزانه محقق خواهد شد . همچنین دقت کنید که تمام مناطق پوست را بررسی کنید ، چون هیچگاه نمی دانید که چه جاهایی از پوست شما ممکن است ناگهان فشار ناخواسته را تجربه کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 17 =