مقالات  |  12 آبان 1398

محافظت از شانه ها با استقرار مناسب بدن

محافظت از شانه در افراد دچار آسیب نخاعی از اهم موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد . چراکه بسیاری از جابجایی ها وانتقال افراد نخاعی با تکیه بر ماهیچه ها و مفاصل شانه ها انجام می شود . در این مقاله یکی از راههای کاربردی برای محافظت از شانه ها یعنی ” استقرارمناسب بدن  ” ارائه شده تا بتوان با کمک این روشها ، آسیب و فشارهای وارده بر شانه ها را به حداقل ممکن رسانده و از آنها محافظت نمود :

 

لطفا توجه داشته باشید :

 

قبل از اجرای توصیه های ارائه شده در این مقاله ، با پزشک و یا فیزیوتراپ خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها برای شرایط خاص ، سلامت و آسیب شما مناسب و مفید باشند .

 

از فشار بیش از حد بر شانه ها پرهیز و به آنها استراحت دهید

از آنجا که در اکثر کارهایی که انجام می دهید از جمله خارج شدن از تخت ، چرخیدن ، نشستن ، جابجائی ها و تقریبا” بیشتر کارها ؛  شانه های شما در گیر می شود ، تقریبا” غیرممکن بنظر می رسد که بتوانید استفاده از اندام فوقانی خود را به طور کامل متوقف کنید . مگر اینکه روی تخت در حالت استراحت مطلق باشید و یا اینکه یک نفربطور کامل مراقب شما باشد . اما اکثر مردم نمی توانند از این موضوع به عنوان یک گزینه برای محافظت از شانه های خود استفاده کنند .

بطورکلی باید تلاش کنید که تا حد امکان فشار و فعالیت شانه های خود را به حداقل ممکن برسانید . این کار با توجه دقیق به فعالیت های روزمره و یافتن آنچه که می توانید تغییر دهید ، امکان پذیر خواهد بود  . برای این کار می توانید موارد زیر را بکار بگیرید :

  • کاهش تعدادحرکاتی که موجب درد می شوند : از قبل برنامه ریزی کنید تا تعداد دفعاتی که باید کاری را انجام دهید ، کاهش دهید . کارهایی مثل : بازکردن یک درب یا دسترسی مشکل به داخل یک کابینت .  
  • استفاده از اندامهای بالاتنه : برای کارهای اصلی خود نظیر خوردن یا بازکردن درها از اندامهایی که درد ندارند یا اندامهای غیراصلی استفاده کنید .
  • کمک گرفتن از دیگران : برای انجام کارهایی که موجب درد می شوند کمک بخواهید .
  • سعی کنید حرکات خود تا حد ممکن کارآمد تر انجام دهید : به عنوان نمونه موقعیت بدن خود را طوری قرار دهید که دسترسی شما به شیء مورد نظر نزدیک تر باشد ، دراینصورت لازم نیست که شانه های خود را  تا حد زیادی حرکت دهید .

وضعیت استقرار بدن

وضعیت استقراربدن حتی درهنگام استراحت ، موضوع بسیار مهمی است . هنگامی که صاف نشسته اید ، سعی کنید شانه های خود را در یک موقعیت ” آزاد ” نگه دارید و تیغه شانه های خود را به سمت عقب فشار دهید. این حالت اجازه می دهد که فضای بیشتری برای تاندون ها ، اعصاب و رگهای خونی این ناحیه فراهم شود . هنگامی که شانه های خود را به سمت داخل متمایل می کنید ، بر خلاف موقعیت آزاد ، فضای کمتری برای اندامهای داخلی وجود دارد و احتمال کشیدگی شانه ها  بیشتر خواهد شد .

تذکر مهم :  دستورالعمل ها و تصاویر ارائه شده در این مقاله تنها برای اطلاعات عمومی است و هر فرد باید براساس میزان درد و ناراحتی خود مطابقتهای خود را انجام دهد. 

استقرار مناسب بدن روی تخت ( خوابیده )  

برای استقرار مناسب بدن در حالتهای زیر از روشهای زیر استفاده کنید :

  • حالت خوابیده به پشت : از چند بالش استفاده کنید و دستها را دروضعیت باز قرار دهید ، همانطور که در تصویر نشان داده شده است .

وضعیت خوابیده به پشت

شانه ها باید تقریبا” با زاویه ۷۵ درجه دور از بدن قرارگیرند .

  • حالت خوابیده به پهلو : همانطور که در تصویر نشان داده شده است ، از چند بالش استفاده کنید . به جای اینکه مستقیما” روی شانه خود بخوابید ، مختصری بچرخید تا فشار از روی آن برداشته شود .

 

 

 

وضعیت خوابیده به پهلو

 

  • حالت خوابیده به شکم : دوباره ،  شما دوست دارید که شانه ها را به جای حالت بسته باز نگه دارید . برای ایتکار از چند تا بالش استفاده کنید تا با ایجاد تکیه گاه ، جای خواب خود را مناسب و راحت  کنید .

 

وضعیت خوابیده به پشت

وضعیت خوابیده به پشت

به خاطر بسپارید :

سعی کنید وضعیت بدن خود را در طول شب ، تقریبا” هر سه تا چهار ساعت یکبار تغییر دهید . این کار ضمن اینکه برای شانه های شما مفید است ، می تواند موجب برداشته شدن فشار از روی  پوست شما شود .

استقرار مناسب بدن در حالت نشسته

از نشستن با حالت دست به سینه یا شانه های قوز کرده به مدت طولانی پرهیز کنید . درعوض ، تیغه های شانه خود را در پشت بکشید یا فشرده کنید . اگر قادر به انجام این کار هستید و این کار بر عملکرد شما تأثیر نمی گذارد ، سعی کنید دست ها را در پهلوی خود نگه داشته تا از قرار گرفتن شانه هایتان در حالت خمیده جلوگیری شود .

هنگمی که در وضعیت خوبی می نشینید ، متوجه می شوید که این حالت موجب بهتر شدن حرکات دستهای شما می شود . امتحان کنید : روی صندلی به حالت لم داده بنشینید و یک دست خود را بالا ببرید ، می ببینید که تا چه حد دسترسی شما دور می شود . سپس تا حد ممکن است صاف بنشینید ، و تیغه شانه های خود را به هم نزدیک کرده  و یک دست را بالا ببرید . می بینید که حرکت دست و دسترسی شما تا حد زیادی بیشتر و بهتر می شود . بنابراین ، برای اینکه شانه های شما عملکرد بهتری داشته باشند ، وجود یک تکیه گاه خوب ( برای حفظ حالت خوب بدن ) ضروری است . اگر شما روی صندلی لم دهید ، چنانچه حمایت تنه خوبی نداشته باشید ، به راحتی میزان حرکت شانه ها کاهش یافته و باعث می شود شانه های شما به سختی کار کنند.

بهتر است که صندلی و وضعیت بدن شما توسط یک درمانگر با تخصص آسیب نخاعی ارزیابی شود.

 

وضعیت نشسته

وضعیت نشسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + دوازده =