مقالات  |  07 شهریور 1397

اهمیت جابجایی وزن برای افراد دچارآسیب نخاعی

جابجا کردن وزن برای افرادی که از ویلچر استفاده می کنند یا مجبور به استراحت روی تخت هستند ، موضوع مهمی است ، چرا که این کار به شما کمک می کند تا درهنگام نشستن روی ویلچر یا سطوح دیگر ( مانند تخت و غیره ) ، فشار از روی نقاط بدن برداشته شود . در شکلهای زیر ، نقاط تحت فشار در حالتهای مختلف ، نشان داده شده است :

اهمیت جابجایی وزن برای افراد دچارآسیب نخاعی

 

با آزاد کردن فشار از روی نواحی مربوطه ، پوست آن ناحیه سالم مانده و از ایجاد زخم های شدید جلوگیری می شود . معمولا” جابجایی وزن باید هر۳۰ دقیقه یکبار انجام می شود و باید ۶۰ ثانیه کامل ادامه پیدا کند تا فشار به درستی برطرف شود . بسته به نوع ضایعه و وضعیت پوست ممکن است توصیه شود که چرخش ها هر ۴۵ تا ۶۰ دقیقه انجام شود . اما اگر دچارآسیب پوستی هستید ، ممکن است نیاز باشد ، تغییرات وزن بیشتر و در فواصل زمانی کوتاهتری انجام شود . اما نکته مهم این است که جابجایی وزن باید بر اساس دستور پزشک و گروه درمانی مراقبتی شما انجام شود .

 

در این مقاله انواع مختلف جابجایی وزن مرورمی شود . اما توجه داشته باشید که انتخاب نوع روش جابجایی وزن باید به همان صورتی اجرا شود که درمانگر شما توصیه می کند .

جابجایی وزن از طریق کج کردن ویلچر به پشتاهمیت جابجایی وزن برای افراد دچارآسیب نخاعی

این روش جابجایی وزن ، باعث کاهش فشار استخوانهای نشیمنگاهی در هر دو طرف و بطورهمزمان می شود . در این روش باید پشتی صندلی را به سمت عقب خم کرده و تکیه گاه پاها را بالا بیاورید ، بطوری که در وضعیت خوابیده قرار گیرید .

البته شما برای انجام این کار ، بسته به نوع ویلچر مورد استفاده و قدرت و توانایی حرکتی که دارید ، ممکن است به کمک فرد دیگری نیاز داشته باشید .

در ویلچرهای معمولی :

گام ۱: میله های ضد واژگونی را به سمت بالا برده و ترمز ها را قفل کنید.

گام ۲: به آرامی پشت فرد را خم کنید .

اگر از ویلچر برقی استفاده می کنید ، برخی از انواع آنها ممکن است قابلیت خم شدن به سمت عقب را داشته باشند .

این نوع جابجایی وزن ، باید به مدت ۶۰ ثانیه کامل انجام شود .

اهمیت جابجایی وزن برای افراد دچارآسیب نخاعی

جابجایی وزن از طریق خم کردن بدن به یک طرف

اهمیت جابجایی وزن برای افراد دچارآسیب نخاعی

کج کردن بدن به سمت پهلوها باعث کاهش فشار از روی استخوانهای نشیمنگاهی در یک زمان می شود . به مدت ۶۰ ثانیه ( یک دقیقه ) به سمت هر پهلو خم شوید . مجموعا” این جابجایی وزن باید ۱۲۰ ثانیه ( دو دقیقه ) طول بکشد، چرا که باید برای هردو طرف اجرا شود .

این کار باعث جابجایی وزن دو طرف بدن می گردد . توجه داشته باشید که برای از بین رفتن فشار ، باید ناحیه ران از روی صندلی جدا شود .

 

جابجایی وزن از طریق بالا کشیدن بدن با دستها

اهمیت جابجایی وزن برای افراد دچارآسیب نخاعی

این جابجایی وزن باعث کاهش فشار وارده بر روی هر دو سمت استخوانهای نشیمنگاهی می شود . اما شما باید قدرت کافی در بالاتنه را داشته باشید تا بتوانید بر روی دسته صندلی یا لاستیک های ویلچر فشار آورده و باسن خود را بطورکامل از روی صندلی بلند کنید . این کار باید در مجموع ۶۰ ثانیه ( یک دقیقه ) طول بکشد .

کاهش فشار با خم شدن به سمت جلو

Weight-Shifts6

این روش کمک می کند که فشار از هر دو طرف ناحیه نشیمنگاهی در یک زمان برداشته شود . باید به اندازه ای به سمت جلو خم شوید ، که بتوانید پاهای خود را ببینید و اطمینان حاصل کنید که باسن از روی صندلی ویلچر بلند شده باشد . در این روش به خوبی فشار ازبین می رود . بهتر است که قبل از خم شدن کامل ، ابتدا به طور کامل به سمت عقب صندلی بروید . این روش کاهش وزن را به مدت ۶۰ ثانیه اجرا کنید .

هنگام خم شدن به جلو مراقب باشید به سمت جلو لیز نخورید . برای جلوگیری از چرخش ویلچر ، چرخ های جلویی ویلچر را (چرخ های کوچک در جلو) رو به جلو نگه دارید .

جابجایی وزن با ایستادن

بسته به ماهیت آسیب نخاعی ، ممکن است امکان ایستادن برای فرد مصدوم وجود داشته باشد. در این روش در یک زمان ، فشار وارده بر کل منطقه نشینمگاهی آزاد می شود . این روش تنها باید هنگامی انجام شود که شخص می تواند بطور ایمن ، وزن بدن را روی پاهای خود نگه داشته و تعادل خود را حفظ کند . هنگامی که از صندلی بلند می شوید ، اطمینان حاصل کنید که چرخهای ویلچر قفل باشد و شما باید یک ساختار با ثبات را برای ایستادن روی آن در اختیارداشته باشید . اگر می توانید از کمک شخص دیگری برای حمایت استفاده کنید . این روش جابجایی وزن باید به مدت ۶۰ ثانیه انجام شود .

لطفا به خاطر بسپارید که :

همیشه هنگام انجام هر گونه جابجایی وزن روی ویلچر ، قفلهای آن را فعال کرده باشید .

چرخش بدن روی تخت

چرخش بدن روی تخت نیز به اندازه روشهای جابجایی وزن روی ویلچر برای محافظت از پوست اهمیت دارد . سعی کنید برنامه ای را که تیم توانبخشی شما تجویز نموده ، ادامه دهید . بسته به وضعیت جسمی ، سن ، نوع ضایعه ، جدید یا قدیمی بودن ضایعه نخاعی و یا نوع تجهیزاتی که دارید ، ممکن است لازم باشد هر ۲، ۴ یا ۶ ساعت نیاز به چرخش ضرورت پیدا کند . همچنین باید اطلاعات لازم در مورد تغییر لایه های محافظ یا وضعیت استقرار بدن را داشته باشید .

فراموش نکنید که اگر می توانید ، خوابیدن روی شکم واقعا” ترجیح داده می شود . قبل از خوابیدن به حالت دمر ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید .

اگر در یک ناحیه خاص درد دارید ، از خوابیدن روی آن پرهیز کنید ، مگر اینکه پزشکتان خلاف آن را تجویز کرده باشد . اگر لازم است در مورد ” علائم و مشکلات پوستی ” اطلاعات بیشتری را کسب کنید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =