مقالات  |  14 مهر 1397

نکات کلیدی ایمنی زلزله برای افراد معلول و افراد با نیازهای دسترسی و عملکردی

نکات کلیدی ایمنی زلزله برای افراد معلول و افراد با نیازهای دسترسی و عملکردی

مهمترین نکته ایمنی در زمان لرزش ها این است که ، خودتان را در درجه اول در برابر اشیاء یی که احتمال سقوط دارند ، محافظت کنید . بنابراین :

در صورت امکان در لحظه تکانها : همان جایی که هستید ، بمانید و مطابق شکل بر روی دستان و زانوهایتان روی زمین قرار بگیرید . این وضعیت کمک می کند تا ازسقوط روی زمین یا احتمالا” بر خورد با اشیاء اطرافتان محافظت شوید و همچنین به شما اجازه می دهد که در سطح پائین تری قرار گیرید . بهتر است سر و گردن خود را با دستهای خود بپوشانید .

اگر می توانید به یک جای امن و پناهگاه بروید و در غیر اینصورت در صورت نزدیکی به سر پناهگاه به آنجا بخزید .

اگر در نزدیکی شما میز یا صندلی محکم و قابل اطمینانی وجود دارد ، زیر آن بخزید .

در صورتی که در نزدیکی شما هیچ پناهگاهی وجود نداشته باشد ، به کنار دیوارهای داخلی بخزید .

در غیر اینصورت روی زانوهای خود بمانید ، و برای محافظت از اندام های حیاتی خود بدن خود را خمیده نگه دارید .

 

تا زمان تمام شدن تکانها ، در جای خود بمانید و حرکت نکنید .

 

اگر زیر سرپناه هستید : با یک دست آن را نگه دارید ؛ اگر امکان داشت ، آماده باشید تا با سرپناه خود حرکت کنید . البته اگر قابل جابجا کردن باشد .

اگرسرپناه ندارید : دستهای خود را روی سر و گردن نگه دارید .

 

موقعیت خودتان را تنظیم کنید :

اگر در قرار گرفتن روی زمین مشکل دارید یا نمی توانید بدون کمک اقدامی کنید ، این توصیه ها را دنبال کنید .

اگر در حالت لم داده یا روی تخت هستید :

تا توقف تکانها ، سر و گردن خود را با دست ها و یا با بالش پوشانید .

 

اگر از عصا استفاده می کنید :

اگر می توانید مطابق آنچه که در بالا گفته شد ، روی زمین قرار گرفته ، سر و گردن خود را پوشش داده و صبر کنید . اگر نه روی صندلی ، تخت و هر سطح نشیمن دیگری بنشینید و سر و گردن خود را با هر دو دست پوشش دهید . یادتان باشد که عصای تان را در نزدیکی خودتان نگهدارید تا بعد از توقف لرزشها بتوانید از آن استفاده کنید .

اگر از واکر یا ویلچر استفاده کنید :

چرخ ها را قفل کنید ( اگر امکان پذیر است ). اگر از واکر استفاده می کنید ، دقت کنید تا حد ممکن پائین باشید. خم شوید و سر و گردن خود را با دست ها ، کتاب یا بالش خود بپوشانید . سپس در همان حالت بمانید و صبر کنید تا تکان ها متوقف شود.

 

افرادی کم شنوا یا ناشنوا :

قبل از زلزله ، چندین روش را برای دریافت هشدارها و اطلاعات تخلیه شناسایی و آزمایش کنید .

 

افراد روشندل یا کم بینا

زمین لرزه ها می توانند سبب افتادن اقلام و جابجایی مبلمان شوند . پس از آن ممکن است علائم صوتی عادی و همیشگی در دسترس نباشد . بنابراین با احتیاط حرکت کنید .

افراد مبتلا به اختلالات ذهنی / شناختی:

اگر مشکلات شناختی ، به یاد آوردن ، یادگیری دارید ، فهرست ساده ای از آنچه که باید انجام دهید و اطلاعات مهمی که باید اختیار داشته باشید ، تهیه کرده وآن را در کیت های خود بگذارید . برنامه خود از قبل تمرین کنید . اگر از پشتیبان های تقویت ارتباطی استفاده می کنید ، این موارد را در برنامه ریزی خود قرار دهید.

 

چند توصیه برای آماده سازی بیشتر در برابر حوادث :

برنامه های شخصی و خانوادگی خود را در برابر زلزله ایجاد و یا به روز کنید ازجمله برنامه های ارتباطی و تماسهای مهم .

برای خانه ، ماشین و محل کار خود کیت های اضطراری درست کنید . به یاد داشته باشید که این کیت ها را برای کمک به حیوانات و حیوانات خانگی نیز می توانید داشته باشید . باتری های اضافی و لوازم مورد نیاز خود را در کیت ها نگهداری کنید .

 

تجهیزات تطبیقی یا دیگر دستگاه ها را با اطلاعات تماس تان در مواردی که از شما جدا هستند ، برچسب گذاری کنید .• اثاثیه سنگین و اقلام دیگری که امکان افتادن آنها و در نتیجه آسیب رساندن یا مسدود کردن راه شما وجود دارد ، را ایمن سازی کرده و فضایی امن ایجاد کنید .

یک تیم پشتیبانی اختصاصی برای کنترل خودتان ساماندهی کنید ، تا در صورت نیاز اختصاصا برای کمک به شما عمل کنند . آنها را در جریان تمام مراحل برنامه ریزیهای خود قرار دهید .

خودتان را درگیر کنید ! با اورژانس ، تیم واکنش اضطراری یا دیگرسازمان های مشابه محل زندگی خود ارتباط برقرار کنید و وضعیت و شرایط خودتان را به آنها اطلاع دهید .

اگر درنزدیکی ساحل زندگی می کنید یا در آنجا بسر می برید ، از مسیرهای فرار، هنگام ایجاد سونامی مطلع شوید و از آنچه که باید برای محافظت از خود انجام دهید ، آگاهی پیدا کنید . اقدامات لازم هنگام سونامی را با مراقب یا تیم پشتیبانی خود تمرین کنید.

در منزل ، محل کار و در محیط زندگی خود به طور مرتب تمرینات را انجام دهید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 9 =