مقالات  |  27 تیر 1397

تایپ با کد مورس در کیبورد گوگل به کمک افراد معلول می‌آید

Gboard-680x450

تقریبا یک ماه پیش بود که گوگل امکان تایپ با کدهای مورس را به نسخه اندروید کیبورد خود اضافه کرد و حالا همین ویژگی برای کاربران iOS نیز منتشر شده. همانطور که می‌دانید، تایپ با کدهای مورس برای افراد معلول و ناتوان می‌تواند بسیار ساده‌تر از سر و کله زدن با تعداد زیادی از حروف الفبا باشد.

بنابراین هدف اصلی از ارائه این قابلیت کمک به افراد ناتوان در تایپ سریع‌ بوده، هر چند کاربران عادی هم می‌توانند در صورت تمایل استفاده از کدهای مورس را یاد بگیرند. برای این منظور گوگل یک بازی ساده طراحی کرده تا روی اندروید، آی او اس یا دسکتاپ بتوانید در کمتر از یک ساعت استفاده از این کدها را فرا بگیرید.

444-1

تانیا فینلایسون، توسعه دهنده آمریکایی که به اختلال Cerebral Palsy (فلج مغزی) مبتلاست عقیده دارد که یادگیری کدهای مورس برای افراد معلولی مثل او اجتناب ناپذیر است:

 من یکی از چهار کودکی بودم که برای شرکت در یک تحقیق دانشگاه واشنگتن روی کودکانی که قدرت تکلم نداشتند، انتخاب شدم. سرپرستی این پروژه بر عهده Al Ross بود، کسی که توانست برای ساخت یک دستگاه ارتباطی کد مورس برای کودکان معلول سرمایه لازم را جمع‌آوری کند. دستگاه در زمان خودش یک محصول انقلابی بود؛ می‌توانست تمام کدهای مورس من را به حروف الفبا تبدیل کرده و با صدای بلند و به زبان انگلیسی برای دیگران بخواند. حتی روی دستگاه یک پرینتر کوچک هم نصب شده بود.

گوگل برای ارائه قابلیت تایپ با کد مورس، مستقیما از تانیا مشاوره گرفته و پس از ارائه برای دیوایس‌های اندرویدی حالا آن را برای کاربران آی او اس نیز منتشر کرده است. با این حساب جی‌بورد به نخستین کیبورد دیجیتالی دنیا تبدیل می‌شود که افراد ناتوان و معلول می‌توانند از آن برای ارتباط راحت‌تر با عزیزان‌شان استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =